فضای داخلی پیش دبستانی (PhotoMavenStock / Shutterstock)


همه شهرداری های کوزوو مهد کودک خود را ندارند و منابع عمومی سرمایه گذاری شده در این بخش حداقل است. اما دانشکده آموزش در پریشتینا در تلاش است تا معلمانی را آموزش دهد که نیازهای کودکان را در مرکز خود قرار دهند. مصاحبه

ما با Majlinda Gelaj ، استاد دانشکده آموزش دانشگاه پریشتینا و درگیر در پروژه Pedakos در اوایل کودکی در کوزوو صحبت کردیم.

آیا می توانید مروری بر آموزش پیش دبستانی در کوزوو داشته باشید؟

اگرچه آموزش پیش دبستانی به عنوان ستونی در نظر گرفته می شود که موفقیت دانش آموزان در مسیر آموزشی آنها را تعیین می کند ، امروزه در کوزوو جزو اولویت های سیاست های آموزشی نیست.

این امر از توزیع نامتعادل م institutionsسسات پیش دبستانی در سراسر کشور مشهود است – فقط 23 مرکز از 34 شهرداری کوزوو حداقل یک مهد کودک برای کودکان زیر شش سال دارند – و تعداد کمی مهد کودک دولتی ، فقط 42 در سراسر کشور.

همچنین زیرساخت های کافی برای کودکان در این سن و مواد یادگیری کافی وجود ندارد.

مهمترین چالشهای بخش کودکی در کوزوو چیست؟

غالباً كودكانی كه در مناطق روستایی زندگی می كنند ، به آموزش پیش دبستانی نهادینه شده دسترسی ندارند. معلمان ساکن در مناطق روستایی نیز عمیق تر از مشاغل شهری نیستند.

هیچ دوره آموزشی خاصی برای معلمان 0-3 ساله وجود ندارد و داشتن دیپلم در بیمارستان کافی است.

علاوه بر این ، بودجه اختصاص داده شده توسط بخش های مختلف به بخش ، اغلب بسیار محدود است و فقط شهر پریشتینا در سال های اخیر آن را افزایش داده است.

سرانجام ، اگرچه در سال های اخیر استانداردها و سیاست های خاصی تعریف شده است ، کوزوو همچنان یکی از کشورهای اروپایی است که کمترین میزان ثبت نام را برای کودکان 0 تا 6 سال در دوره پیش دبستانی دارد. در این رابطه ، من می خواهم تأکید کنم که ما اغلب به “شامل کردن” فقط در حضور جسمی کودکان ، بدون هیچ ارتباطی با کیفیت خدمات ارائه شده اشاره می کنیم ، که هنوز در سطح رضایت بخشی نیستند.

نقاط قوت سیستم پیش دبستانی در کوزوو چیست؟

قانون فعلی تضمین می کند که معلمان کار با کودکان پیش دبستانی دارای تحصیلات عالی هستند و پنج دانشگاه دولتی در کوزوو وجود دارد که این نوع آموزش را ارائه می دهند.

سایر جنبه های مثبت این واقعیت را نشان می دهد که بسیاری از سازمان های غیردولتی در حال تلاش برای حمایت از بخش هستند و ذهنیت والدین در سال های اخیر بسیار تغییر کرده است. در گذشته مرسوم نبود اگر مادران کار نمی کردند کودکان را به مهد کودک می فرستادند. اکنون فرق کرده و اعتقاد بر این است که کودکان در صورت حضور می توانند فرصت های بیشتری برای رشد خود داشته باشند.

معلمان فعلی مطابق با استانداردها و دستورالعمل های موجود در یک سند 2006 کار می کنند. قدیمی ترین عنصر دومی چیست؟

من موافق نیستم که در آموزش کودکان در سالهای اولیه ، همیشه به عنوان شاخص اشاره می شود. من ترجیح می دهم اهداف گسترده تری را تعیین کنم تا از طریق روش تحقق کودک بر اساس علایق ، توانایی های بالقوه و نیازهایش در مرکز قرار گیرد.

در 12-12-2011 ، من مطالعه ای در مورد آمادگی برای مدرسه ابتدایی کودکانی که مرحله پیش دبستانی را به پایان می رسانند انجام دادم و مشخص شد که آنها هنوز از نظر شناختی و تکاملی آماده نیستند ، بلکه در زمینه های دیگر مانند رشد حرکتی و رشد نیز آماده نیستند. . روی زبان

من معتقدم که برای تربیت معلمان و کل سیستم باید از طریق ترویج رویکرد کودک محوری و آموزش و پرورش یکپارچه که آموزش جامع را ارتقا می دهد ، کارهای زیادی باید انجام شود.

تعداد قابل توجهی در کوزوو مراکز برای کودکان و کودکان پیش دبستانی خصوصی. فکر می کنید آنها چقدر توانایی ارائه آموزش کافی را دارند؟

کودکستان های خصوصی غالباً مجهزتر از مهد کودک های دولتی هستند و معمولاً شرایط کار و مواد آموزشی بهتری دارند. با این حال ، در بسیاری از موارد ، آنها از آموزش کافی برخوردار نیستند و بیشتر بر تبلیغ آموزش حضور مبلمان گران قیمت تمرکز دارند تا کیفیت آموزش ارائه شده.

کودکان به مکانی نیاز دارند که شبیه خانه آنها باشد ، گرم و پذیرای ، اما همچنین انگیزه آور. آنها باید بتوانند فعالیت های خود را بر اساس علایق خود انتخاب کنند و برای خود تصمیم بگیرند.

از طرف دیگر ، م institutionsسسات عمومی معمولاً تجهیزات ضعیفی دارند. همچنین هیچ سیستم نظارت یا راهنمایی وجود ندارد. بنابراین ، هیچ سیستم تضمین کیفیت وجود ندارد: اغلب کلاسهایی با تعداد زیادی کودک ، کارمندان بزرگسال یا کارکنان غیر ماهر با کودکان صفر تا سه ساله کار می کنند.

با باقی ماندن در موضوع نظارت و آموزش ، آیا واقعاً هیچ سیستم کنترلی وجود ندارد؟

این وزارت تعدادی بازرس دارد ، اما آنها آموزش کافی ندارند. به عنوان مثال ، ما می توانیم یک معلم ریاضی سابق به عنوان بازرس داشته باشیم که وارد مهد کودک شود و قضاوت خود را بیان کند بدون اینکه بتواند ابزار کافی را برای سنجش کیفیت کار در آنجا به کار گیرد.

به همین دلیل ، بازرسان عمدتاً بر موضوعات بوروکراتیک مربوط به رویه های سختگیرانه وزارت متمرکز هستند ، اما قادر به ارائه مشاوره آموزشی نیستند تا به کارکنان در تأمین نیازهای شغلی و کارشان کمک کند

آیا جهان دانشگاه می تواند در این مسیر سهم مهمی داشته باشد؟

این دانشگاه می تواند با ذینفعانی مانند مراقبت های روزانه و پیش دبستانی ، به ویژه در زمینه مشاوره و نه نظارت ، همکاری بهتری داشته باشد.

ما دانشجویان خود را برای تمرین تدریس می فرستیم و بنابراین رهبران دانشگاه آنها همچنین می توانند نقش مشاور معلمان ، نه فقط دانشجویان را بازی کنند.

از طرف خود ، معلمان می توانند در مورد مهارت ها ، دانش و ارزش هایی که دانش آموزان فاقد آنها هستند یا به اعتقاد آنها باید با استفاده از برنامه های ما بیشتر مورد توجه قرار گیرند ، به دانشکده ها بازخورد دهند.

ما به عنوان یک دانشکده آموزشی در دانشگاه پریشتینا ، در سالهای اخیر دو بار برنامه خود را بر اساس چارچوب اروپا برای آموزش کیفیت معلمان اصلاح کرده ایم. ما تلاش می کنیم معلمان شایسته ای را آماده کنیم که آماده اجرای یک برنامه درسی کودک محور باشند و قادر به کنار آمدن با تغییرات جامعه باشند.

آیا می توانید درباره نقش دانشکده آموزش دانشگاه پریشتینا در پروژه Pedakos بگویید؟

ما یک دوره اختیاری را در برنامه اختصاص داده شده به آموزش پیش دبستانی اجرا می کنیم. این دوره ای است که هدف آن این است که دانش آموزان را یاد بگیرند تا مطابق اصطلاح کار کنند رویکرد رجیو امیلیا ، از نظر تئوری و عملی ، در گروه سنی 0-3 سال و 3-6 سال.

دانش آموزان محیط ، ابزار ، مواد ، نقش معلمان ، نقش آتلیه ، نقش کارگاه ها ، مشارکت خانواده ها و سایر عناصر و ارزش های سازنده این رویکرد را تجزیه و تحلیل می کنند.

دانش آموزان سپس در ساخت پروژه های آموزشی مطابق با رویکرد Reggio و درک فلسفه کار با کودک در این چارچوب کمک خواهند شد. هدف از این دوره نیز عملی کردن برخی از بخشهای برنامه کاری بر اساس شرایط واقعی استفاده از این فلسفه آموزشی در مهد کودکهای کوزوو شرکت کننده در PEDAKOS خواهد بود.

همه چیز در همکاری نزدیک و به لطف تبادل با تعیین و انجام خواهد شد کارکنان واجد شرایط Reggio Children .

امروزه در کوزوو مدارس خارجی زیادی وجود دارد که آموزش پیش دبستانی مانند مدرسه فنلاندی ، QSI و غیره را ارائه می دهند. چه میزان از روش و رویکرد آنها مطابق با سیستم آموزشی در کوزوو است و رویکرد دولت به آنها چیست؟

در اینجا فقط می توانم نظر شخصی خود را بیان کنم: من فکر می کنم که سیستم آموزش و پرورش ما باید هویت خاص خود را داشته باشد و باید برای نیازهای ما طراحی شود و نه فقط از مدل های بین المللی تقلید کند ، که اغلب از کشورها و واقعیت هایی ناشی می شود که ارتباط چندانی با کوزوو

من از همسویی کلی سیستم خود با اصول و استانداردهای اتحادیه اروپا حمایت می کنم ، اما معتقدم که محتوای اصلی آموزشی باید با ویژگی ها و ویژگی های کشور ما سازگار باشد.

امسال OBCT 20 سال را جشن می گیرد. به ما در ادامه سفر کمک کنید ، و در نزدیکی جامعه خود باشید که شامل خبرنگاران ، فعالان جامعه مدنی ، محققان دانشگاه ، دانشجویان ، مسافران ، تماشاگران و همه خوانندگان ما است. مشترک شدن در OBCT!

نظرات ، تا آنجا که ممکن است ، توسط کارمندان ما قبل از اعلام عمومی بررسی می شود. زمان مورد نیاز برای این عملیات ممکن است متفاوت باشد. به خط مشی ما بروید

نظرات وبلاگ




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *