روکش وینیل


در پایان ، دکتر Smeđi Çećer و Višeslav Laboš این کار را انجام دادند. این دو حفار کروات به تازگی اولین مجموعه اختصاص داده شده به فانک یوگسلاوی را منتشر کرده اند. سفری استثنایی در گنجینه های برچسب Jugoton. مصاحبه

(نوشته اصلی توسط پیک بالکان در 9 دسامبر 2020)

عنوان شما عنوان است Jugoton Funk و در دهه 1969-1979 ، تقریباً از اختراع جیمز براون تا فانک تا ضبط Cerrone ، طول می کشد. آیا در یوگسلاوی مارشال تیتو یک صحنه جالب وجود داشت؟

دکتر Smeji Šečer (S.Š): نه ، نه واقعاً. آنچه ما اکنون “Jugofunk” می نامیم در واقع شامل بسیاری از سبکهای مختلف موسیقی است: راک روانگردان ، جاز ، پاپ ، و حتی گاهی اوقات فولکلور. هنرمندانی که ادعا می کنند فانک بازی می کنند در یوگسلاوی بسیار نادر بوده اند – می توانید آنها را روی انگشتان یک دست و همچنین تعداد ضبط شده های آنها را بشمارید. بنابراین این جریان بسیار نادر بود.

اصطلاح Jugofunk خیلی دیرتر ظاهر شد ، احتمالاً در دهه 1990 ، زمانی که برخی از مجموعه داران به دنبال سنگ های قیمتی بد بو در میان سوابق آن دوران بودند. یوگسلاوی تا حد زیادی برای نفوذ غرب باز بود ، و در اواخر دهه 1960 شاهد ظهور یک صحنه مهم راک در سراسر فدراسیون بودیم ، که به نشانه تخریب مراحل تنظیم شده توسط جاز ، موج سواری و ضرب و شتم بود. از آن لحظه به بعد ، ضربات بد بو به ژانرهای مختلف در یوگسلاوی و همچنین در سراسر جهان گسترش یافت.

بین وارارد و تریگلاو ، فانک مخفی شده بود ، به عنوان مثال ، توسط طرفین B برخی از 45 پاپ ها. در اواخر دهه 70 اوضاع واقعاً تغییر نکرد ، اما عمدتا به این دلیل بود که این رکورد به سرعت به یک روند جهانی تبدیل شد.

چه کسی خوانندگان پاپ یوگسلاوی را تحت تأثیر قرار داد؟ بیشتر شبیه آمریکایی ها ، انگلیسی ها ، فرانسوی ها یا ایتالیایی ها هستید؟

من می گویم بستگی به جایی دارد که در یوگسلاوی بودند. به عنوان مثال ، برای من در Fiume موسیقی زیادی از ایتالیا آمد که بسیار نزدیک است. اما در سرزمینهای دیگر فرق داشت. از مصاحبه هایی که با هنرمندان یوگسلاوی انجام داده ام ، یا از آنچه من نیز خوانده ام ، مسلم است که جیمز براون تأثیر زیادی داشته است.

بسیاری از نوازندگان یوگسلاوی برای برگزاری کنسرت در پایگاه های آمریکا به آلمان رفتند. تیهومیر پاپ آسانویچ ، پیانیست ، یکی از چهره های برجسته صحنه های فانگ یوگسلاوی ، نیز به من گفت که او بازی زنده را دیده و بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است. اندکی پس از انتشار دو رکورد خود ، قبلاً فرقه ای – مادر زمین (1974) و ترکیدن (1976) – جایی که شیار قدرتمندی وجود دارد که تأثیرات جاز یا روانگردان را نیز مخلوط می کند. و در آلمان او همه اینها را آموخت.

در بروشور همراه با این گلچین ، می نویسید که آرسن ددیچ “یونسلاوی گینزبورگ” است. آیا می توانیم بگوییم تیهومیر پاپ آسانوویچ “جیمز براون یوگسلاوی” است؟

خنده. من نمی گویم! البته او فرد بسیار خاصی بود. بدون شک می توان گفت که او تجسم همان چیزی است که من آن را محاسبه شیار می نامم ، که جیمز براون آن را رایج کرد. اما در موسیقی او هرگز جیغ هایی که در جیمز براون اثری برجای می گذارد را نمی شنوید.

تیهومیر پاپ آسانوویچ با سبک خاص خود آهنگسازی می کند که تأثیرات مختلفی را درهم می آمیزد. سبک او هم از تصویر موسیقی فرانسه و هم از مانک مانتیل جاز آمریکایی با الهام از آفریقا گرفته شده است. در عین حال ، شما می توانید تأثیراتی را از رپرتوار بالکان ، مانند نوازنده ترومپت دوسکو گویکوویچ ، بشنوید.

چرا انتخاب می شود که فقط روی تولیدات برچسب Jugoton تمرکز کنید؟

عمدتا به این دلیل که ما قبلاً با کرواسی رکوردز تماس داشتیم که پس از استقلال کرواسی از Jugoton مسئولیت آن را گرفت. شریک من در این پروژه ، Viszeslaw Labos ، چند سال پیش مجموعه الکترونیکی Jugoton را برای آنها تهیه کرده بود. ایده Jugoton Funk به همان زمان برمی گردد.

وی در سال 2013 با من تماس گرفت تا در مورد عناوینی که می توان درج کرد و جایی که می توانیم سوابق اصلی را در بایگانی کرواسی بیابیم ، فکر کنم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم تا روی Jugoton تمرکز کنیم ، زیرا این ساده ترین کار بود.

اثبات: از آن زمان تاکنون ، هیچ تلفیقی از این صحنه فانک نور روز را ندیده است. صادقانه بگویم ، ما در حال حاضر لیستی از آهنگ های منتشر شده در آن زمان را برای سایر برچسب ها برای تدوین در آینده آماده کرده ایم. ما واقعاً امیدواریم که انتشار Jugoton Funk دریچه ای برای ما باز کند تا بتوانیم این پروژه دوم را تحقق بخشیم. اما یکی از دشواری های بزرگ شناسایی دارندگان حقوق و باندهای اصلی موجود در این برچسب های کوچکتر است: انتقال به اقتصاد بازار و جنگ های دهه 1990 وظیفه ما را بشدت پیچیده کرده است … بنابراین خطر کمی بیشتر انتظار می کشیم.

در این جلد اول از Jugoton Funk ستاره های پاپ مانند Arsen Dedic یا Zdravko Colic ، اما همچنین گروه های کمتر شناخته شده ای مانند Kosovo Peonies را می یابیم. سول ، جاز ، دیسکو وجود دارد … چگونه آهنگ ها را انتخاب کردید؟ آنها شما را به چه گزینه هایی راهنمایی کردند؟

من و ویشسلاو لبوش ضبط وینیل جمع می کنیم ، اما ما دی جی هم هستیم. در واقع ، ما عادت داریم که به آهنگ هایی علاقه مند شویم که شما را به رقص وادار می کند: این آهنگ باید شیار باشد و باید چیزی اصیل باشد. در اصل پیش انتخاب ما بیش از صد آهنگ داشت و ما مجبور شدیم مصالحه های جدی انجام دهیم تا فقط بهترین ها ، بالای هرم را حفظ کنیم. یک طرفه خام و بی رحمانه جیمز براون وجود دارد و از طرف دیگر آهنگ های روانگردان بیشتری آویزان است. ما می خواستیم جنبه های مختلف کانال یوگسلاوی را نشان دهیم که طی یک دهه از 1969 تا 1979 بسیار پیشرفت کرده است.

آیا می توانید درباره Everland Records ، شرکت ضبط کننده Jugoton Funk بیشتر توضیح دهید؟

در واقع ، من و ویشسلاو و یا من اورلند را نمی شناختیم. دوستی از زاگرب ما را سوار این پیست اتریش کرد. ما دو سال به دنبال یک برچسب آماده برای انتشار این مجموعه وینیل بودیم. تا به امروز ، اورلند اکثراً فانک آفریقایی را دوباره منتشر می کند ، اما پروژه ما آنها را هیجان زده کرد ، آنها واقعاً از انتخاب ما لذت بردند. آنها حتی پیشنهاد انتشار مجموعه ای به نام Everland Yu را برای انتشار مجدد آلبوم های فرقه ای و سایر مجموعه های اختصاص یافته به کانال یوگسلاوی دادند. Jugoton Funk به نوعی چاپ اول این مجموعه است.

شما چند سال پیش منتشر کردید سیگانی بازی کنید، میکس نوتیسی اختصاص داده شده به شیار روما. آیا می توان تلفیقی از این صحنه شناخته شده کمی را در آینده تصور کرد؟

این موضوعی است که برای قلب من بسیار عزیز است. پنج یا شش سال است که من تحقیقات عمیق زیادی را در این زمینه انجام می دهم و هرچه بیشتر حفاری می کنم ، قطعات غیرمعمول بیشتری پیدا می کنم. عناوینی که شیار بالکان را تابانده اند. بنابراین ای کاش می توانستم مجموعه ای از این دست را بدست آورم مردم بایستید.

یک سالی می شود که شروع به جستجوی بهترین آهنگ ها و رکوردهای کولی کردم. امسال برای Đurđevdan (روز سنت جورج ، ویراستار) من یک ترکیب هشت ساعته ایجاد کردم که به طور خاص به این مجموعه اختصاص داده شده است. در این فاصله ، بطری را برداشتم براندی و احتمالاً به همین دلیل است که توانسته ام این مدت طولانی را نگه دارم (با خنده).

سوال آخر … بهترین مکان ها برای یافتن وینیل های خوب یوگسلاوی کدامند؟

بستگی به این دارد که چه مبلغی می خواهید هزینه کنید … اگر توانایی پرداخت آن را دارید ، توصیه می کنم از Gramofonoteka در Maribor ، Karma Records در زاگرب ، Yugovinyl در بلگراد یا Vintage Shop در نیش دیدن کنید. اگر آماده هستید انگشتان خود را کثیف کنید ، توصیه می کنم همه بازارهای کک را در منطقه جستجو کنید و اطراف آن را حفاری کنید. در غیر اینصورت ، تنها کاری که شما باید انجام دهید جستجوی اینترنت است یا خود را در دست یک متخصص قرار دهید.

امسال OBCT 20 سال را جشن می گیرد. به ما در ادامه سفر کمک کنید ، و در نزدیکی جامعه خود باشید که شامل خبرنگاران ، فعالان جامعه مدنی ، محققان دانشگاه ، دانشجویان ، مسافران ، تماشاگران و همه خوانندگان ما است. مشترک شدن در OBCT!

نظرات ، تا آنجا که ممکن است ، توسط کارمندان ما قبل از اعلام عمومی بررسی می شود. زمان مورد نیاز برای این عملیات ممکن است متفاوت باشد. به خط مشی ما بروید

نظرات وبلاگ




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *