پرتره واسیل استوس

پرتره واسیل استوس


چهره واسیل استوس شاعر ماه ها در مرکز بحث و جدال سیاسی در اوکراین بوده است. دادگاه کیف ، یک مونوگرافی که به او اختصاص داده شده بود را ضبط کرد. اما او کی بود و چرا به بحث بازگشت؟ الساندرو آکیلی ، مصاحبه شده توسط مارتینا ناپولیتانو ، به ما کمک می کند تا درک کنیم

(این مقاله نتیجه همکاری بین OBC Transeuropa و ایستجونال )

در 19 اکتبر سال 2020 ، دادگاه منطقه دارنیتسیا در کیف ، برداشت از کلیه نسخه های تک نگاری که روزنامه نگار اوکراینی با اصالت گرجی واختانگ کیپیانی سال گذشته به واسیل استوس (1985-1938) که یکی از بزرگترین شاعران اوکراینی قرن بیستم محسوب می شود ، وقف کرد. دادستان مارینا زاستاونکو واقعاً خواسته های ارسالی در اوت 2019 را توسط معاون ویکتور مدودچوک ، که در مجله کیپیانی صدمه ای به ناموس و شهرت خود دید ، پذیرفت.

در واقع ، در سال 1980 ، سیاستمدار فعلی اوکراین توسط مقامات شوروی به عنوان وکیل شاعر و مخالف استوس در دادگاه علنی علیه وی منصوب شد. به گفته روزنامه نگار کیپیانی ، مورخ آموزش و کارشناس مخالف اتحاد جماهیر شوروی ، مدودچوک همچنان به دادستان کمک کرد تا موکل خود را که پنج سال بعد درگذشت ، به چهل و هفت سال حبس در یکی از بدترین گولاها (پرم) محکوم کند. 36) پس از اعتصاب غذا سپس میخائیل گورباچف ​​، که اتحاد جماهیر شوروی را در آخرین سالهای حیات خود تا زمان فروپاشی 1991 همراهی می کرد ، چند ماه پیش به سمت دبیر حزب کمونیست درآمد. به طور کلی ، واسیلی استوس سیزده سال را در شبکه سرکوب شوروی بین اردوگاه های کارگری ، زندان و تبعید گذراند و به نمادی از مخالفت اوکراین تبدیل شد. در اوکراین مستقل این عنوان به وی اعطا شد قهرمان توسط رئیس جمهور یوشچنکو در سال 2005

ویکتور مدودچوک ، دوست پوتین در پارلمان کیف

با این حال ، شخصیت Medvedchuk شایسته بررسی است. این نماینده مجلس علاوه بر اینکه یک سرمایه دار میلیونر و رهبر حزب مخالف – برای زندگی است ، به خاطر داشتن یک متحد مورد اعتماد ولادیمیر پوتین نیز شناخته می شود ، جزئیاتی در کشوری که شش سال درگیری داشته است. در دونباس مطمئناً بی اهمیت نیست.

سال گذشته Medvedčuk ، با نام مستعار “شاهزاده تاریکی” اوکراین مورد توجه قرار گرفت روند تعقیب کیفری که توسط دادستان ارشد لاریسا سارگان آغاز شد ، متهم به خیانت و تهدید به تمامیت ارضی کشور (مواد 111-1 و 110-1 قانون مجازات) بر اساس پروژه فدرالیستی وی برای دونباس. به طور کلی ، مدودچوک از خط مسکو در قبال کریمه و جدایی طلبان در شرق کشور پشتیبانی می کند: در واقع ، وی مسئولیت عمده درگیری را مستقیماً متوجه کیف و ناتوانی دولت مرکزی در انجام این کار می کند.

کتاب واختانگ کیپیانی ، تقدیم به شاعر مشهور اوکراینی ، واسیل استوس ، که در زندگی “قبلی” خود معاون مدودچوک “بیهوده” دفاع کرد ، راهی است که وی برای تقسیم افکار عمومی به صحبت می پردازد. در واقع ، این حجم موفقیت زیادی کسب کرده است دومین نویسنده که تمایلی به عذرخواهی از سیاست یا ایجاد تغییر در کار خود ندارد ، قبلاً ده هزار نسخه فروخته است. الكساندر تاكاچنكو ، وزیر فرهنگ نیز گفت كه می خواهد تعداد قابل توجهی نسخه را با هزینه شخصی خود برای خرید به كتابخانه ها بخرد. در حالی که پس از تصمیم گیری ، قرائت عمومی گزیده ای از اثر در کشور برگزار شد ، انتشارات ویوات قبلاً قصد خود را برای تجدیدنظر در مورد رای دادگاه اعلام کرده است.

واسیلی استوس ، زندگی برای کلمه

برای تعمیق شکل شاعر واسیل استوس ، با الساندرو آکوئلی ، یکی از برجسته ترین محققان آثار وی ، نویسنده تک نگاری متن آهنگ واسیل استوس. مدرنیسم و ​​بینامتنیت شاعرانه در اواخر قرن بیستم در اوکراین (FUP، 2018) ، از سال 2017 استاد مطالعات اوکراین در دانشگاه موناش در ملبورن.

تصمیم درباره کتاب ویرایش شده توسط کیپیانی چگونه باید خوانده شود؟

تصمیم دادگاه در دارنیچا به وضوح واکنش های بسیار شدید نخبگان فرهنگی اوکراین را برانگیخت. دشوار است که در این جمله احیای یک پویایی سیاسی خاص مربوط به گذشته شوروی این کشور مشاهده نشود ، اگرچه من تمایل دارم که ارتباط مستقیم بین این واقعیت ها و جهت گیری دولت اوکراین را رد کنم ، همانطور که برخی از مفسران انجام داده اند. ما منتظر حکم مورد اعتراض خواهیم بود تا تصور واضح تری از سرنوشت کتاب کیپیانی و در نتیجه سرنوشت سیاستمداری بدست آوریم که قطعاً مانند مدودچوک به درد اوکراین نمی خورد.

واسیلی استوس امروز در اوکراین چقدر مرتبط است؟

من فکر نمی کنم که موضوع هویت ملی لزوماً کلیدی برای درک ارتباط استوس باشد ، اما این نیز به دلیل برخورد ادبی من با چهره و کار او است. در اوایل دهه 1990 ، پس از انتشار اولین گلچین شعر وی و اولین بحث های عمومی درباره کار او به عنوان مخالف ، استوس عملاً به نمادی از مبارزات برای استقلال سیاسی و فرهنگی اوکراین تبدیل شد.

صعود وی به پانتئون ملی از اواخر سال 1989 آغاز شد ، زمانی که خاکستر او به اوکراین منتقل شد ، چهار سال پس از مرگ او در اردوگاه کوچینو در منطقه پرم.. نزدیک به صد هزار نفر در این موکب شرکت کردند. پس از شور و شوق سالهای اولیه ، هنگامی که بسیاری فکر می کردند دیدن جوانان از کیف غیرقابل عادت است که تی شرت هایی با چهره کاملاً نورساز استوس بازی می کنند ، علاقه به چهره او کمتر بود. من معتقدم که به روزرسانی مباحث مربوط به هویت ملی پس از حوادث 2013-2014 و درگیری در قسمت شرقی کشور ، کنجکاوی درباره استوس را که در دونتسک بزرگ شده بود ، دوباره زنده کرد. انتشار کتاب کیپیانی نیز بخشی از این کشف مجدد جدید است فیلم سینما توسط رومان بروکو از سال 2019

منظور اشتوس به عنوان یک شاعر و یک مخالف چیست؟

رتبه بندی استعدادها همیشه زمانی را که می یابند باقی می گذارد ، اما من معتقدم با اطمینان زیادی می توان گفت که استوس مهمترین شاعر اوکراینی غیرمتعهد اواخر دوران اتحاد جماهیر شوروی یا حداقل بخشی از تریبون ایده آل است. شایستگی اصلی وی در زمینه ادبی ، فعال سازی مجدد زبان شاعرانه مدرنیست است که در دهه 1930 در اوکراین متوقف شد ، زمانی که بسیاری از نویسندگان مدرنیست از نظر جسمی حذف شدند یا کم و بیش مستقیماً مجبور به “تغییر” به رئالیسم سوسیالیستی شدند. [su queste pagine avevamo parlato del tragico destino del poeta “neoclassico”, poliglotta e traduttore Michajlo Draj-Hmara, per esempio].

نوشته های استوس مبتنی بر عناصری است که می توان در شعرهای مدرنیستی ردیابی کرد ، مانند توجه به اصل ذهنی و گرایش به هرمتیسم. استوس با ساختن صدای شاعرانه خود ، دروس شاعرانی مانند بوریس پاسترناک ، مارینا تسوتایوا و راینر ماریا ریلکه را به عنوان خود و همچنین اکسپرسیونیست های آلمانی و مدرنیست های اوکراینی دهه 1920 آموخت. همچنین ، در خارج از قانون مدرنیست ، گوته و تاراس شوچنکو ، “پدر” شعر اوکراین و نماد برترین ملت اوکراین.

در مورد استوس مخالف ، تعهد او در حفظ زبان و فرهنگ اوکراینی و مبارزه با دیکتاتوری ، همراه با شعر ، سنگ بنای بیست سال گذشته زندگی او بود. از اخراج وی از انستیتوی ادبیات آکادمی علوم کی یف در سال 1965 تا مرگ وی در کوچینو بیست سال بعد ، از طریق بازداشت در سال 1972 ، استوس هر جنبه ای از زندگی خود را با مخالفتی روبرو کرد که باعث مرگ نابهنگام وی و دور شدن از خانواده.

شعر استوس در اوکراین و در جهان چقدر خوش شانس بود؟

همانطور که از پاسخ قبلی من حدس زده اید ، می توان تصویری شکافته از شکل استوس بدست آورد: دانشمند و مخالف یا ، بیشتر اوقات ، به معنای دیگر ، ابتدا مخالف و سپس دانشمند. حتی با بررسی دقیق تر ، تداوم بین کار سیاسی استوس به عنوان یک مخالف و سهم او در امر ملی با نوشتن یک شعر پیچیده ، مدرن و پیچیده که هیچ چیز برای حسادت به همتایان خود در روسیه ندارد ، وجود ندارد. و در غرب بزرگداشت ستوس به عنوان حریف بود که مقبولیت کافی وی را به عنوان یک شاعر پنهان کرد. در بسیاری از موارد ، منتقدان و خوانندگان اوکراینی خود را به ستایش چهره استوس به عنوان تاراس شوچنکو جدید ، بدون تجزیه و تحلیل عمیق انتقادی درباره کارهای فراوان و متنوع وی محدود می کنند. در خارج از اوکراین ، رقم استوس بسیار کم شناخته شده است ، گرچه می توان امیدوار بود که بازگشت اخیر او موج جدیدی از علاقه محققان و مترجمان خارجی را در وی ایجاد کند.

در پایان ، ما غزل کوتاهی از واسیل استوس را ترجمه می کنیم که توسط الساندرو آکوئلی ترجمه شده است.

راه فرار ، او پاسخ نمی دهد

به درخواست من مثل آب جریان دارد

و من در پایین دست حرکت می کنم ،

اما در برابر – مانند یک تنگه

از گریه های وارونه چگونه برگشتم

تا تولد قدیمی (مال من

زندگی گذشته – فضای مرگ است).

خلاف جریان – میل به کوه ، برای درد –

بدون نور ، خاطرات ، حتی رویاها.

من یه جورایی گرفتم مثل تنهایی

به زنجیرهای فتح شده ،

از بین بردن روحیه من در گیجی.

من وانمود می کنم کوچک هستم ، ناراحت می شوم ،

مستقیم مثل مرگ ، سیاه مثل مرگ.

نشانه جستجوی درد

توده های گمشده رویاها برای خودت ،

هنوز آغاز نشده است. و بیهوده:

زیرا او از شما اجتناب می کند – این سرنوشت شماست.

امسال OBCT 20 سال را جشن می گیرد. به ما در ادامه سفر کمک کنید ، در نزدیکی جامعه خود باشید که شامل خبرنگاران ، فعالان جامعه مدنی ، محققان دانشگاه ، دانشجویان ، مسافران ، تماشاگران و همه خوانندگان ما است. مشترک شدن در OBCT!

نظرات ، تا آنجا که ممکن است ، توسط کارمندان ما قبل از علنی شدن بررسی می شود. زمان مورد نیاز برای این عملیات ممکن است متفاوت باشد. به خط مشی ما بروید

نظرات وبلاگ طراحی شده توسط




0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *