می نویسد: آیدا میرمکسومووا

یک خال کوبی ، یک خواهر مجرد یا یک حساب کاربری در اینستاگرام – همه این موارد را می توان علیه زنانی دانست که خواهان حضانت فرزندان خود در قفقاز شمالی روسیه هستند ، جایی که تصمیمات دادگاه های محلی اغلب عقاید جامعه را درباره اینکه فرزندان به خانواده پدر تعلق دارند نشان می دهد. رادیو آزاد اروپا به انگلیسی.

در جمهوری های عمدتاً مسلمان چچن و اینگوشه و به میزان کمتری در داغستان ، آداب و رسوم ریشه دار و عمیق حکم می کند که فرزندان پس از طلاق به خانواده پدرشان بروند. اگرچه قوانین فدرال روسیه نشان می دهد که آنها احتمالاً این کودکان را نزد مادرانشان نگه می دارند ، دادگاه های شهرستانی و منطقه ای در قفقاز شمالی اغلب به نام سنت راه خود را می گیرند.

این سوال موضوع است گزارش جامع تلویزیون کنونی تایم ، یک پروژه رسانه ای روسی زبان است که توسط رادیوی آزاد با همکاری صدای آمریکا (VOA) اجرا می شود ، در مورد مبارزه چندین زن برای نجات فرزندانشان از سیستم پدرسالاری تختی است.

خال کوبی های بد

تلاش های نینا چریتیلوا برای پیوستن به سه فرزندش بیش از یک سال است که ناکام مانده است ، اگرچه تصمیم دادگاه محلی برای انکار حضانت او به دلیل “سبک زندگی” وی لغو شده است.

نینا چریتیلوا

نینا چریتیلوا

به نظر می رسد تصمیم دادگاه منطقه داغستان برای گرفتن فرزندان وی تحت تأثیر شهادت شوهر سابق چریتیلوف ، ماگومد چرتیلوف قرار گرفته است ، وی ادعا می کند که او یک فضای اخلاقی و روانی “ناسالم” برای تربیت فرزندان ایجاد کرده است.

به عنوان اثبات ، او عکس ها و فیلم هایی را از صفحه اینستاگرام همسر سابق خود ارائه داد ، جایی که او در مورد “رابطه جنسی” و روابط غیرمعمول صحبت می کند ، و پرونده دادگاه اشاره می کند که او خالکوبی های قابل مشاهده ای بر روی بدن خود دارد.

تا آن زمان ، فرزندان خردسال تسرتیلوا شهادت دادند که او مهمانی هایی ترتیب می داد که در آن جوانان سیگار می کشیدند و الکل مصرف می کردند. موزیک ویدئوی گروه داگستانی Duet 11 که Cheretilova در آن نقش برجسته ای دارد ، در دادگاه نمایش داده شد.

Tseretilova ، به نوبه خود ، شهادت داد که او در سن 18 سالگی با شوهر سابق خود ازدواج کرده و او از ابتدا گاهی او را کتک می زده است. وی گفت پس از آنكه وی در حالی كه فرزند سومشان را باردار بود كتك زده بود او را ترك كرد.

دادگاه ، با در نظر گرفتن سنت های مستقر روسیه و جمهوری داغستان ، حکم داد که تسرتیلوا شیوه زندگی “ناسازگار با قوانین رفتاری و قوانین اکثریت” را بر عهده گرفت و حضانت شوهر سابق خود را نیز تأمین کرد.

تسرتیلوا ، که به بارنت تایم گفت که شوهر سابق وی “تصمیم به مجازات کردن وی” گرفته است زیرا وی پس از طلاق در سال 2016 می خواست نفقه خود را پرداخت کند ، پرونده را به دادگاه عالی داغستان رساند.

با این حال ، اگرچه دادگاه عالی در ماه مارس به نفع وی رای داد ، اما هنوز فرزندان وی به او تحویل داده نشده اند.

داستان سیلیکون

ژانتا توهاوا در تلاش است تا پسر بزرگش را به نبردی برگرداند که به گفته وی هفت سال پیش هنگامی آغاز شد كه همسر سابقش روسلان ایبائف پسر را برای اولین بار ربود و پسر كوچكترشان را فقط به دلیل شیردهی در كنار او گذاشت.

ژانتا توخایوا

ژانتا توخایوا

دادگاه منطقه در گروزنی ، پایتخت چچن ، در مارس 2020 به نفع ایباف رای داد و گفت هر دو پسر باید با پدرشان زندگی کنند و حقوق والدین او محدود است.

استدلال ایبایف در پرونده علیه توخایوا بر اهمیت “جهنم” – روشی رایج مسلمانان در قفقاز شمالی – تأكید كرد و “خواهران مطلقه” و “لبهای سیلیكونی” وی را دلیل انكار حضانت خود عنوان كرد.

دادگاه در این حکم خاطرنشان کرد که ایبائف پدری دقیق بود که رفتار اجتماعی او “کاملاً مبتنی بر هنجارهای اسلام و سنت های چچنی بود”.

وی همچنین از اعتراض ایبائف به اظهارات توكایف در اینستاگرام ، كه در آن وی دادگاه را “مضحك” انتقاد كرد ، حمایت كرد. وی نوشت كه اعتقادات مذهبی وی مانع از انجام اقدامات آرایشی و بهداشتی بر روی خود شده و شوهرش را به “لك زدن و تلاش برای ترساندن او” متهم كرد.

دادگاه ، با بیان اینکه این نشریه “نشان می دهد او چه نوع شخصی است” ، دستور حذف دستور وی را صادر کرد.

تنها چهار ماه بعد ، تصمیمات توسط دادگاه عالی چچن به طور کامل لغو شد و فرجام خواهی ابائف رد شد. با این حال ، توهاوا هنوز با پسر بزرگش جمع نشده و نمی داند کجا زندگی می کند.

پدران حتی پس از مرگ برنده می شوند

احمد یارلیكاپوف ، اسلام شناس روس توضیح داد كه عقاید مربوط به سنت و دین بر نگرش جوامع در قفقاز شمالی نسبت به سرپرستی تأثیر می گذارد ، به ویژه در مورد زنانی كه از طایفه دیگری ازدواج می كنند.

ژارلیكاپوف به كرانت تایم گفت: “پس از طلاق ، زن به خانه پدرش می رود ، به این طایفه می رود. فرزندان از خانواده پدرشان محسوب می شوند و بر این اساس در خانواده وی باقی می مانند.” “با مادربزرگ ، با دایی ، با هر کسی – اما از طرف پدرم.”

ژارلیکاپوف گفت ، در اختلافات مربوط به حضانت ، نفوذ شرع اغلب به نفع دادگاه محلی بر خانواده پدر است.

اولگا گنزدیلوا ، وكیل پروژه ابتكار حقوقی ، كه به مردم در طرح دعوی در دادگاه حقوق بشر اروپا كمك می كند ، گفت كه بررسی دادگاه های محلی “خصوصیات اخلاقی” مادر به طور دقیق توسط دادگاه های محلی امری معمول است.

گنزدیلوا می گوید سازمان وی موارد زیادی از این دست را در قفقاز شمالی مورد بررسی قرار داده است. وی موارد زیادی را ذکر کرد که پدران درگذشتند ، اما دادگاه های محلی همچنان حضانت خانواده های شوهر متوفی را تأمین کردند.

این وکیل دادگستری افزود دادگاه های روسیه با استناد به اعلامیه حقوق کودک در سال 1959 سازمان ملل ، بارها به استناد مقاله ای در این اعلامیه اشاره کردند که حاکی از آن است که کودکان خردسال نباید از مادران خود جدا شوند مگر در شرایط استثنایی.

با این حال ، اگرچه روسیه رسماً شرع یا قانون شرعی را به رسمیت نمی شناسد ، اما در عمل در قوانین و سنت های اسلامی در قفقاز شمالی اغلب با قوانین سکولار روسیه برخورد می شود.

گنزدیلوا گفت که اگرچه “قضات منطقه ای هیچ پایه قانونی برای استناد به چنین تصمیماتی ندارند ، اما آنها می دانند كه دادگاه عالی فدراسیون روسیه دوست ندارد تصمیمات مربوط به اختلافات خانوادگی در قفقاز شمالی را بررسی كند.”

وی می گوید که در برخی موارد ، دادگستری روسیه از تصمیم دادگاه های بدوی در قفقاز شمالی برای انکار حضانت والدین به نفع خانواده پدر حمایت کرده است.

در یکی از این نمونه ها ، چهار دختر لوئیزا تاپایوا پس از مرگ شوهرش در سال 2015 از خانواده او گرفته شدند. هنگامی که او ادعای حضانت کرد و ادعا کرد که چهار دخترش توسط پدربزرگشان ربوده شده اند ، دادگاه شهر اوروس مارتان تصمیم می گیرد که فرزندان باید با پدربزرگشان بمانند.

با تعجب ابتکار عمل قانونی ، گنزدیلوا گفت: “دادگاه عالی روسیه این تصمیم را تأیید كرده است ، اگرچه والدین در تربیت فرزندان خود از اولویت برخوردار هستند.”

در چنین مواردی ، دولت روسیه موظف است در دادگاه حقوق بشر اروپا دعوی کند که به دلیل اتکا به دادگاه ها به آداب و رسوم محلی ، حقوق مادر نقض نشده است.

گنزدیلوا پرسید: “اگر مقامات روسی در دادگاه بین المللی ادعا كنند كه با توجه به سنت حقوق مادران نقض نشده است ،” پس ما از قضات منطقه چه انتظاری داریم؟ “


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *