از: Reid Standish

ابتکار عمل کمربند و جاده پکن (BRI) از زمان اعلام شده توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال 2013 صدها میلیارد دلار به زیرساخت های خارجی هدایت شده است ، تجارت را تقویت کرده و زمینه برقراری روابط سیاسی و اقتصادی در سراسر چین را برای چین فراهم کرده است. رادیو آزاد اروپا (RSE) به انگلیسی.

تعهد بزرگ – که سی آن را “پروژه قرن“- به دلیل تعمیق مشارکتها و افزایش نفوذ چین در این روند ، به ستونی از سیاست خارجی چین و ابزاری استراتژیک برای پکن تبدیل شده است.

از آن زمان ، Belt and Road توسط سازمانهای بین المللی و بیش از 150 کشور – از جمله بسیاری در غرب – مورد حمایت قرار گرفته است. تمدید شده از بنادر ، خطوط لوله و جاده ها شامل فن آوری های دیجیتال ، بهداشت و انرژی سبز است.

ترکیبی از ناامیدی فزاینده در میان کشورهای شریک با پروژه های در حال ظهور ، فضای بیشتری برای سرمایه گذاری و نگرانی بیشتر در مورد پیامدهای استراتژیک BRI ممکن است دریچه ای برای یک گزینه دیگر باشد.

پیش از نشست G7 در ماه ژوئن در انگلیس ، رئیس جمهور ایالات متحده جو بایدن او از نخست وزیر انگلیس خواستگاری کرد بوریس جانسون (جانسون) ایجاد یک طرح زیربنایی به رهبری غرب ، که رقیب BRI چین خواهد بود.

جاناتان هیلمن ، مدیر پروژه اتصال آسیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) ، به رادیو آزادی گفت: “در حال حاضر یک فرصت واقعی وجود دارد. نیاز جهانی به سرمایه گذاری در زیرساخت ها بسیار بیش از توانایی هر کشوری برای تأمین آن است.” RL “حتی بالاترین امتیازات BRI نیز پاسخگوی نیازهای جهانی نخواهد بود.”

چین در اجلاس 11 تا 13 ژوئن ، که اعضای سنتی این گروه را جمع می کند ، برجسته خواهد شد: کانادا ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، ژاپن ، انگلیس و ایالات متحده ، و همچنین نمایندگانی از استرالیا ، هند و کره جنوبی.
ممکن است در حالیکه بایدن به برنامه های خود برای ایجاد اتحادی از دموکراسی ها برای مقابله با نفوذ روزافزون چین ادامه می دهد ، شکل گیری گزینه دیگری برای BRI بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بایدن در ماه مارس است گفت این امر مانع از پیشی گرفتن چین از ایالات متحده و تبدیل شدن به “قدرتمندترین کشور در جهان” می شود و دولت آن برنامه های تشدید همکاری با متحدان خود را ترسیم کرد.

اتحادیه اروپا و هند قبلاً در 8 مه مشاركتی امضا كرده اند كه هدف آن دستیابی به این هدف است افزایش همکاری در زیرساخت های دیجیتال و سخت ، با تمرکز بر تقویت استانداردهای نظارتی برای فن آوری های جدید.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا گفته است كه در 25 مارس در اولین كنفرانس مطبوعاتی رسمی خود به عنوان رئیس جمهور در اتاق شرقی كاخ سفید در واشنگتن اجازه نمی دهد چین از ایالات متحده پیشی بگیرد.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا گفته است در 25 مارس در اولین كنفرانس مطبوعاتی رسمی خود به عنوان رئیس جمهور در اتاق شرقی كاخ سفید در واشنگتن به چین اجازه نمی دهد از ایالات متحده پیشی بگیرد.

هیلمن گفت كه زمان آن رسیده است كه كشورهای پیشرفته گزینه های BRI را ارائه دهند كه می تواند تأمین شفافیت بیشتر برای پروژه های با كیفیت بالاتر در جهان در حال توسعه باشد.

برنامه های زیرساختی غرب با داشتن منابع ترکیبی و هماهنگی روزافزون متفقین در مورد چگونگی رویکرد به توسعه ، به ویژه بروکسل و واشنگتن ، می توانند از پیشرفت هایی که تا همین اواخر برخوردار نبودند ، استفاده کنند.

هیلمن گفت: “ایالات متحده در حال حاضر با شرکای اروپایی خود در زمینه های زیست محیطی بسیار سازگارتر است و این فرصت های بیشتری برای همکاری ایجاد می کند.” “پشت این مکالمات ، یک وزن و اعتماد به نفس بزرگ وجود دارد که قبلاً آنجا نبود.”

فرصت های شغلی

افزایش فعلی در حالی صورت می گیرد که کشورهای در حال توسعه با فشار اقتصادی ناشی از همه گیری و این که مارک BRI آلوده به بحث و جدال است دست و پنجه نرم می کنند.

بانک جهانی گفت COVID-19 اقتصاد جهان را در بدترین رکود از زمان جنگ جهانی دوم فرو خواهد برد و نیازهای زیرساخت جهانی – طی دو دهه آینده 94 تریلیون دلار تخمین زده می شود – هنوز تأمین نشده است.

همچنین BRI در سالهای اخیر با سوالاتی در مورد ارزش تجاری بسیاری از پروژه های خود ، نگرانی های فزاینده درباره شیوه های اعطای وام شدید و ترس از ابتکار عمل ابزاری برای کنترل چین ، تضعیف شده است.

مونته نگرو در ماه آوریل است او درخواست کرد از اتحادیه اروپا ، کمک به بازپرداخت یک میلیارد دلار وام چینی برای پروژه بزرگراه فعلی در این کشور کوچک بالکان.

نگرانی در مورد بدهی و شفافیت نیز در ماه مه ظاهر شد مجارستان اعلام کرد وام 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت دانشگاه چین. این به دنبال یک اقدام بحث برانگیز توسط دولت در آوریل 2020 برای حفظ همه جزئیات به عنوان یک راز به ارزش 1.9 میلیارد دلار وام گرفته شده توسط چین برای یک پروژه راه آهن متصل به بوداپست و بلگراد بود.

مفاد قرارداد پروژه های “کمربند و جاده” ، که مطالعه در مورد آنها است 100 قرارداد چینی انجام شده توسط مرکز توسعه جهانی ، دریافت که آنها حاوی الزامات محرمانه محدود کننده و بندهایی هستند که ممکن است به نهادهای چینی اجازه دهد بر سیاست های کشورهای بدهکار تأثیر بگذارند.

ترزا فالون ، مدیر مرکز مطالعات روسیه ، اروپا و آسیا در بروکسل ، به RSE گفت: “درخشش در حال حاضر از کمربند و جاده ناپدید شده است.” “نگرش به چین در حال افزایش است و این فرصتی برای اروپا است که می تواند استراتژیک درباره همسایگی خود و فراتر از آن فکر کند.”

شرایطی که گزینه غربی ممکن است به نظر برسد هنوز در حال بحث است ، اما به احتمال زیاد تلاش می شود تا براساس توافق نامه های گذشته و ترکیبی از وجوه دولتی و خصوصی تکیه شود.

این اتحادیه اروپا است یک طرح اتصال را راه اندازی می کند در سال 2018 ، وی در سال 2019 توافق نامه ای را با آنچه “شینزو آبه” نخست وزیر سابق ژاپن “روابط پایدار بر اساس قوانین هند و اقیانوس آرام تا بالکان غربی و آفریقا” نامید ، امضا کرد.

ایالات متحده همچنین قانون ساخت 2018 را تصویب کرد که هدف آن تشویق به سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه است و همچنین شبکه Blue Dot را با ژاپن و استرالیا در سال 2019 به عنوان راهی برای دستیابی به استانداردهای پروژه های زیربنایی راه اندازی کرد.

با این حال ، هیچ یک از این ابتکارات نتایج بسیار مشخصی به همراه نداشته است ، و این نگرانی را ایجاد می کند که غرب قادر به ارائه گزینه ای واقعی برای چشم انداز اقتصادی ارائه شده توسط رئیس جمهور چین نخواهد بود.

به گفته فالون ، کشورهای غربی نباید از نظر بودجه تمرکز خود را همزمان با پکن بگذارند ، بلکه باید از مشوق های زیرساختی برای گسترش استانداردهای بالاتر اجرای پروژه و ادغام شفافیت بیشتر در مذاکرات قرارداد استفاده کنند.

فالون گفت: “صرف حضور در زمین در حال حاضر تأثیر آن را بر چین افزایش می دهد ، و آن را مجبور به بهبود عرضه و شفافیت بیشتر برای رقابت می کند.”

وصله هایی را طراحی کنید

اگرچه تلاش برای یافتن گزینه های Belt و Road در حال شتاب گرفتن است ، اما با موانع فزاینده ای نیز روبرو هستند.

در حال حاضر ، کشورهای غربی نقطه متمرکز برای هماهنگی مشارکت در زیرساخت ها ندارند. بنابراین بعید به نظر می رسد که یک ابتکار رقابت کمربند و جاده تحقق یابد.

در عوض ، تحلیلگران می گویند ، همه ابتکارات آینده غربی احتمالاً ترکیبی از پروژه های جداگانه اما هماهنگ بین بازیگران مختلف مانند ایالات متحده ، اتحادیه اروپا ، ژاپن و هند باقی خواهد ماند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پایان آخرین روز نشست کمربند و جاده در دریاچه یانکی در نزدیکی پکن در تاریخ 27 آوریل 2019 در یک جلسه مطبوعاتی صحبت کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پایان آخرین روز نشست کمربند و جاده در دریاچه یانکی در نزدیکی پکن در تاریخ 27 آوریل 2019 در یک جلسه مطبوعاتی صحبت کرد.

اندرو اسمال ، یکی از اعضای صندوق مارشال آلمان در برلین ، به RSE گفت: “علاقه سیاسی در این مورد در حال تغییر است ، اما در واقع آماده سازی یک گزینه جایگزین و نمایش آنچه که به نظر می رسد هنوز توسعه نیافته است.” “برای سیستم هر کشور به اندازه کافی دشوار بود که این کار را به تنهایی انجام دهد ، چه رسد به اینکه همه بخواهند با یکدیگر همکاری و هماهنگی کنند.”

مانع بالقوه دیگر تأمین بودجه است. اگرچه ممکن است نهادهای عمومی G7 برای تأمین بودجه مداخله کنند ، اما بیشتر بودجه باید از بخش خصوصی تأمین شود که به طور سنتی تمایلی به شرکت در پروژه های بزرگ زیربنایی نداشته است.

علاوه بر این ، بسیاری از بازیکنان در ایجاد ابتکاراتی که می توانند رقبای مستقیم کمربند و جاده یا مواردی باشند که می تواند به عنوان اتحادی علیه چین تلقی شود ، محتاط هستند.

در عوض ، دانیل مارکی ، استاد دانشگاه جان هاپکینز و کارمند سابق وزارت امور خارجه گفت ، هر گزینه دیگری در آینده باید به دنبال ایجاد یک مشارکت بر اساس استانداردها و هنجارهای مشترک باشد.

رشد شرکت های فناوری محلی چین از طریق Belt and Road به آنها اجازه داده است بر جهان تسلط داشته و استانداردهای پکن را برای بسیاری از فناوری های نسل بعدی تعیین کنند. مارکی گفت که هر ابتکار جایگزینی باید بر بخشهای اصلی متمرکز باشد ، نه فقط سرمایه گذاری زیاد در زیرساخت ها.

مارکی گفت: “رویکرد واشنگتن به جای پاسخ مستقیم به کمربند و جاده ، باید این باشد که قدرت ایالات متحده و متحدانش را بازی کند ، نه اینکه سعی کند چین را در بازی ها یا در خانه شکست دهد.”


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *